DIY Kurs "solenia" czyli postarzanie solami patynującymi



Jakiś czas temu odkryłam preparaty z serii Idea Patina, dzięki którym można uzyskać wspaniały efekt postarzenia. Naturalny proces utleniana metali w naturze trwa miesiącami lub latami. Dzięki Idea Patina efekt rdzy czy patyny możemy osiągnąć zaledwie w kilka godzin.
Podzielę się z Wami - krok po kroku- swoimi doświadczeniami z tą serią preparatów na przykładzie zakładki do książki.

WSTĘP
W skład serii Idea Patina wchodzą farby metaliczne, sole, podkład, werniks końcowy oraz bitum. Efekt wiekowej patyny, rdzy osiąga się dzięki reakcji chemicznej zachodzącej pomiędzy solami a szlachetnymi pigmentami metalicznymi wchodzącymi w skład farb.


Farby metaliczne: 138 Gold, 200 Cooper, 475 Bronze, 498 Iron
Sole patynujące: 711 Green Patina, 712 Blue Patina, 713 Rust Patina
710
Bitum
714
Primer/Podkład
715
Finish/Werniks końcowy

Wszyst
kie produkty Idea Patyna są rozpuszczalne w wodzie, za wyjątkiem bitum710, rozpuszczalnego w tzw. białym spirytusie. Aby osiągnąć właściwy efekt należy odpowiednio dobrać sole z farbami, zgodnie z poniższą kombinacją.

138
Gold + 712 Blue Patina
200
Copper + 711 Green Patina
475
Bronze + 712 Blue Patina
498
Iron + 713 Rust Patina


KROK 1

Przygodę z serią Idea Patina rozpoczynamy od zagruntowania wybranego przedmiotu, szczególnie gdy powierzchnia jest zbyt gładka/śliska lub silnie absorbuje farbę. Do tego celu wykorzystujemy Primer714.


KROK 2
Gdy podkład wyschnie nakładamy wybraną farbę metaliczną.
Wybrałam farbę 138 Gold.
Farbkę możemy rozprowadzić pędzlem lub gąbką. Pędzel wymaga większej precyzji, gdyż konsystencja farby metalicznej podkreśla każde pociągnięcie i ślad włosia . Tepowanie gąbeczką zostawia ciekawą fakturkę.
Pomalowany przedmiot pozostawiamy na godzinę do naturalnego wyschnięcia!

KROK 3
Po godzinie od nałożenia farby metalicznej dekorowaną powierzchnię skrapiamy solą patynującą za pomocą pędzla. Ja rozprowadziłam sól -
712 Blu Patina pędzelkiem w wybranych miejscach.

Farba metaliczna 138 Gold + Sól patynująca712 Blu Patina


Sole pozostawiamy do naturalnego wyschnięcia!
Nie wolno przyspieszać procesu, używanie suszarek surowo zabronione :-)

Po około godzinie w wyniku reakcji chemicznej na powierzchni pojawi się charakterystyczny zielony bądź niebieski osad - efekt patyny.



Należy pamiętać o odpowiednim połączeniu farb z solami, wg zestawień, które podałam powyżej!
Zrobiłam eksperyment i położyłam sól, która nie była przypisana złotej farbie.
Efekt widać poniżej ;-) sól pożółkła. 

KROK 4
Na tym etapie pracy polecam zabezpieczamy całość werniksem 715
 Werniks podkreśla i wzmacnia kolor soli.

KROK 5
Kolejny krok to pogłębienie efektu starości. Do tego celu używamy 710 Bitum Patina. Patyna postarzająca Bitum z Idei dostępna jest zarówno w serii Idea Patina jak i osobno, jako Bitum w płynie 75ml.
Nakładamy bitum pędzelkiem w wybrane miejsca, wokół konturów spatynowanej soli, a następnie delikatnie rozcieramy nadmiar miękką, bawełnianą szmatką.


Wycieniowany przedmiot pozostawiamy do całkowitego wyschnięcia.

I tak oto "solenie" dobiegło końca.
Mamy gotową, postarzoną i spatynowaną zakładkę do książki. Pracę możemy wykończyć kilkoma warstwami lakieru akrylowego.
Uwaga:
Nie wolno kłaść lakieru bezpośrednio na patynę, ponieważ zbieleje lub straci kolor. Przed lakierowaniem sole powinny być uprzednio zabezpieczone werniksem 715 z serii Idea Patina.

KROK 6
Ponieważ zakładkę robiłam dla siebie, postanowiłam jeszcze dodać jakiś "babski element" :-) Po namyśle wybrałam kwiat nasturcji.
Kontynuując dalej pracę wycinamy więc z serwetki kilka zielonych kwiatków.


KROK 7
Oddzielamy spodnie warstwy serwetki i przyklejamy kwiatki w wybranych miejscach.
Ciemne tło będzie przebijać przez cienką serwetkę, dzięki czemu kwiatek wtopi się w zakładkę.

KROK 8
Postanowiłam podkreślić kształt kwiatka.
Wykorzystałam do tego jasną patynę Decorfin.

Cieniutkim pędzelkiem nanosimy odrobinę patyny na brzegi płatków, a następnie patyczkiem kosmetycznym delikatnie rozmywamy i usuwamy nadmiar patyny.

W ten oto sposób powstała moja zakładka do książki.
Przede mną żmudne lakierowanie.

Poniżej jeszcze świeża, bez lakieru.


35 komentarzy:

  1. Aniu kurs rewelacyjny a praca zapiera dech w piersiach. Ja chcę taką zakładkę :(

    OdpowiedzUsuń
  2. świetny pomysł z tym kursem ;)
    nawet nie wiedziałam o istnieniu takich soli
    dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Ania, dziękuję Ci bardzo za ten właśnie kurs, bo bardzo zależało mi na tych solach :)
    Fachowo wszystko pokazałaś i wyjaśniłaś !!
    Super

    OdpowiedzUsuń
  4. Podobnie jak Monle od dawna czekałam na fachowy instruktarz patynowania solami. To co udało mi się gdzieś tam wyczytać wcześniej, nie było ani dokładne ani inspirujące. W przeciwieństwie do tego kursu.
    Dziękuję Desiku!
    Mam tylko jedno ale... (tu odzywa się moja podstawowa pasja)... to nie groszek tylko nasturcja :) Tylko czy to ma jakies znaczenie dla efektu końcowego? Piękne rzeczy robisz Aniu.

    OdpowiedzUsuń
  5. A wmówili mi, że to groszek :-))) ....idę zmienić opis.

    OdpowiedzUsuń
  6. dziękuję za świetny kurs.
    twoje prace są cudowne.

    OdpowiedzUsuń
  7. właśnie szczęka mi opadła. niesamowity efekt!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow, jesteś niesamowita!!! A tam dojrzałam sól 711 z jaką farbą się tę sól używa?

    OdpowiedzUsuń
  9. Lara sól 711 łączymy tylko z farbą 200 Copper. Na początku jest rozpiska - kombinacja łączeń :-)

    Z ciekawości połączyłam sól 711 z farbą 138Gold ale jak widać na fotce pod Krokiem3 robi się żółta papka. Czyli faktycznie inne kombinacje nie wchodzą w grę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Anu kursik rewelacyjny, ja równiez czekałam na kursik i juz wiem co robiłamżle.
    dzieki

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny kurs, wszystko łopatologicznie wytłumaczone :) Dodałam Twojego bloga do mojej listy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne rzeczy! Kurs dokładnie i ciekawie wykonany!Polubiłam bejcę!

    OdpowiedzUsuń
  13. Aniu, bardzo Ci dziękuję za ten kursik ......jasno, czytelnie i inspirująco !!!

    OdpowiedzUsuń
  14. Ogrome dzięki za wyczerpujące wyjaśnienia, tylko jeszcze maleńkie pytanie gdzie nabyć ten cały zestaw produktów do solenia. Pozdrawiam Teresa

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetny kurs! Dziękuję, że go nam tu pokazałaś, ja niestety nie znałam tej metody, to dla mnie nowość:-) A teraz dzięki Tobie już znam i na pewno wykonam coś ta techniką, a przynajmniej spróbuję:-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Swietny kurs Aniu, az sie chce poprobowac i cos nowego tworzyc...zapewne najpierw odgapie od ciebie..
    Maharani

    OdpowiedzUsuń
  17. nie pozostaje mi nic innego jak westchnąć z zachwytu i spróbować samej na podstawie tak precyzyjnego kursu :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. wspaniały , "łopatologiczny" kurs, dziękuję!!!
    a zakładka wyszła niepowtarzalna. Jesteś wielka Desiku!!!
    Bajka

    OdpowiedzUsuń
  19. Czekałam na ten kursik i ja.Niesamowity efekt! Świetna zakładka!A ja powiem,że ta nieudana próba z pożółkniętą solą też mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  20. Wielkie dzięki za świetny kurs. Widziałam takie farby i sole w sklepie dla plastyków, ale nie wiedziałam że używa się je w zestawie. Czy można stosować farbę i sól na przedmioty metalowe? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Aniu!! Ty jestes niesamowita!! Cudo kursik, i tak jak kolezanka powyżej, widziałam te preparaty w sklepie dla plastyków (który jest obok mnie) i nigdy nie myślałam że z tego takie cuda wychodzą!!
    Ty jesteś moim natchnieniem :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Aniu!! Ty jestes niesamowita!! Cudo kursik, i tak jak kolezanka powyżej, widziałam te preparaty w sklepie dla plastyków który jest obok mnie, i nigdy nie myślałam że z tego takie cuda wychodzą!!
    Jesteś moim natchnieniem :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Inspirujące , ciekawy blog. Pozdrawiam Cię serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  24. Fantastyczny tutorial!
    Wszystko jasno opisane i zilustrowane.
    Zachęciłaś mnie do eksperymentów z metalicznymi farbami, solami i patynami.
    Pozdrawiam
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  25. bardzo dziękuję za ciekawy kurs :) Wesołych Swiąt!

    OdpowiedzUsuń
  26. w magiczny czas Świąt Bożego Narodzenia
    życzę ci ciszy tak pogodnej i czystej,
    aby dusza usłyszała bicie serca,
    radość i płacz małego Jezusa ...

    Ki

    edit: czekam z niecierpliwością na twoje kolejne prace :***

    OdpowiedzUsuń
  27. suuuuper instruktaż,
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  28. oj czuję, że wiele się zmieni w moich pracach. Wpadłam po uszy oglądając Twoje ostatnie toturiale i liczne praca innych dziewczyn. Mam w sobie tyle zapału do nauki, że tylko usiąść i zmienić domowy budżet, by na wszystko starczyło, ale dam radę. Czekam z niecierpliwością na warsztaty, i nowe DIY.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ......a doba taka krótka :) Cieszę się, że tutoriale są pomocne, pozdrawiam :*

      Usuń
  29. Świetny kurs,wytłumaczony bardzo dokładnie,właśnie tego szukałam teraz wiem jak to zrobić dzięki Tobie.Dziękuję Aniu :) Zakładka wyszła bosko ! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Cieszę się, że pomogłam choć odrobinę tym kursikiem i dziękuję bardzo!

      Usuń
  30. Świetny kurs i wspaniała rozpiska łączenia mediów.
    Po takim kursie bardzo mnie kusi zakup w/w mediów,których jeszcze nie posiadam.
    ANIU MASZ ZŁOTE RĄCZKI<KTÓRE TWORZĄ WSPANIAŁE DZIEŁA !!!!!!
    Bardzo dziękuję za wiedzę z którą się dzielisz w kapitalny i zrozumiały sposób.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joanna dziękuję Ci ogromnie!!! Mam nadzieję, że kursy pomogą innym w tworzeniu :)

      Usuń
  31. Aniu dziękuję Ci za ten kursik. Wreszcie wiem o co chodzi z tymi solami :)
    Efekt bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń

Witaj w moim świecie! Dziękuję za każde słowo, przecinek i kropkę.Będzie mi ogromnie miło jeśli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...